Training Basis praktijkprogramma jeugd – en gezinsprofessional

Home  >>  Trainingsaanbod  >>  Training Basis praktijkprogramma jeugd – en gezinsprofessional

Training Basis praktijkprogramma jeugd – en gezinsprofessional

On oktober 26, 2019, Posted by , In Trainingsaanbod, With Reacties uitgeschakeld voor Training Basis praktijkprogramma jeugd – en gezinsprofessional

Korte omschrijving:
In de Jeugdwet is vastgelegd dat jeugdhulpaanbieders en gecertificeerde instellingen verantwoorde hulp moeten verlenen. Jeugdhulp-instellingen/ gemeenten zijn verplicht om te werken met geregistreerde professionals. Die registratie gebeurt in het Kwaliteitsregister Jeugd, dat beheerd wordt door een onafhankelijke, door de overheid erkende stichting (SKJ).

Stichting Groeimee heeft een praktijkprogramma ontwikkelt voor professionals met een WO-master psychologie of orthopedagogiek en HBO professionals met een HSAO opleiding, werkzaam in een HBO functie als jeugdprofessional. Soms zijn ben jij als professional langere tijd niet werkzaam geweest in deze functie en stroom je weer in. Deze heb je van SKJ het advies gekregen om vóór registratie een geaccrediteerd praktijkprogramma te volgen.

De training Basis praktijkprogramma Jeugd en Gezinsprofessional is een training voor professionals die het praktijkprogramma volgen en die bepaalde competenties t.a.v. huidige (nieuwe) functie willen versterken.

Door middel van deze training word jij bijgeschoold en klaargestoomd voor de actuele werkpraktijk. Dit in o.a. de huidige ontwikkelingen, theoretische kennis en kaders binnen het werkveld waarin jij aan het werk gaat of bent.

De training bestaat uit twee dagdelen (van vier uur per dagdeel) waarin dagelijkse situaties uit de werkpraktijk worden toegelicht en onderzocht.

Er wordt aandacht besteed aan de door SKJ genoemde aanvullende competenties waarover je dient te beschikken als jeugd en-gezinsprofessional.

In de training komen de volgende onderdelen aan bod:

Dagdeel 1:

• Missie van de professional
  • Competenties van de jeugd- en gezinsprofessional
  • Kernkwaliteiten en valkuilen
  • Engageren versus positioneren
  • Houding van de JGP
  • De richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming (w.o. de richtlijn: Samen met ouders en jeugdigen beslissen over passende hulp)
  • Circulair en methodisch werken
  • Het belang van systemisch denken en werken (netwerk)

Dagdeel 2:

• Oplossingsgericht werken (meerwaarde en aansluiting)
  • Wanneer jij je zorgen maakt….
  • De routing binnen de veiligheidsketen (van vrijwillige hulpverlening naar gedwongen hulpverlening en weer terug)
  • Een moeilijk besluit: ethisch dilemma
  • Timemanagement en rapporteren

Na het volgen van deze training heb/kun je:

• Inzicht in en bewust zijn van de eigen motieven om dit werk te doen (missie en passie)
  • Kennis van de actuele ontwikkelingen in het werkveld jeugdhulp en jeugdbescherming
  • Ondersteunen bij regievoeren
  • Regie deels of tijdelijk overnemen
  • Samenwerken met de jeugdige en het gezin
  • Interdisciplinair samenwerken met en rond de jeugdige en zijn gezin/ netwerk
  • Kennis en vaardigheden over engageren en positioneren in het werken met jeugdigen en gezinnen en hoe dit in balans te houden.
  • Kennis van de richtlijn samen beslissen met ouders en jeugdige over passende hulp
  • Systemisch denken, werken en circulair en methodisch werken
  • Ken je de route binnen de veiligheidsketen en heeft kennis van opschalen/ afschalen en het Verzoek tot onderzoek (route)
  • Efficiënt werken door time-management toe te passen in de praktijk

Doelgroepen:
Deze training is bedoeld voor: jeugd – en gezinsprofessionals/sociaal professionals/orthopedagogen die het praktijkprogramma volgen.

Tijdsinvestering:
Twee dagdelen van vier uur  (9.00-13.00 uur)

Locatie:
Hertog Aalbrechtweg 18
1823DL Alkmaar
Elders in overleg

Prijs: 200 euro (btw. vrij)
Inclusief materiaal en certificaat
(geef het even door wanneer je dieetwensen hebt, zoals vegetarisch)

Verdere praktische informatie:
Voorafgaand aan de training ontvang je een email van de trainer met daarin eventuele bijlagen ter voorbereiding op de training.

Accreditatie:
Deze training is voor SKJ geaccrediteerd voor 9.75 punten